CZ | EN
Katedra hydromeliorací a krajinného inženýrství

ČVUT v Praze - Fakulta stavební
Katedra hydromeliorací a krajinného inženýrství


Kalendář akcí
(22.11.2024 v 10:56)
  • Kurz Eroze ve Vídni pro studenty (8.- 12. 12. 2024)

Nabízíme jedinečnou příležitost zúčastnit se intenzivního kurzu... (více). Přihlášení u prof. Tomáše Dostála (B602, dostal@fsv.cvut.cz).


Novinky katedry
(3.12.2024 v 08:26)

Konference Krajina a voda 2024

Dne 17.10. a 18. 10. proběhl 4. ročník konference Krajina a voda.

Minulé ročníky

Sborník konference

Workshop Globální environmentální výzvy v kompetencích stavebního inženýra - voda, krajina, energie

Dne 4. 10. a 5. 10. 2024 proběhl workshop formou komentovaných prohlídek.

Přednášky k tématům workshopu jsou nyní ke stažení zde:

Technická protierozní opatření

Uhlíková stopa

 


Naši odborníci v médiích
(19.03.2024 v 23:40)

Členové naší katedry se mnohokrát objevili v médiích s vyjádřeními k aktuálním problémům české krajiny a zemědělství.

Rozhovory nalezenete zde.


Pracovní příležitosti
(25.03.2024 v 21:20)

Odborný pracovník výzkumu VÚMOP

Brigáda - správa toků

Hydropedologie

Kód předmětu: 143HYP
Ročník: 3
Míra povinnosti: Povinný
Kredity: 6
Zakončení: Zkouška
Semestr: Zimní
Garant: doc. Ing. Michal Sněhota, Ph.D.
Náplň předmětu: Půda a životní prostředí. Vznik a vývoj půd, půdotvorné faktory. Půdní textura a struktura. Fyzikální a fyzikálně chemické vlastnosti půd, fyzikální, chemické a biologické procesy v půdě. Systematika a klasifikace půd. Pedologický průzkum a mapování. Půdy světa. Jílové minerály a chemie půd. Hydrostatika půdní vody a kapilarita. Metody měření vlhkosti půdy. Hydrodynamika vody v nasyceném a nenasyceném půdním prostředí.

Předmět učí:

Podklady k předmětu:

Požadavky ke zkoušce z Hydropedologie

Přednášky:

1 - Úvod  
 
2 - Pedogeneze  
 
3 - Pedochemie, jílové minerály  
 
4 - Půdní textura a struktura  
 
5 - Fyzikální vlastnosti půd, kapilarita  
 
6 - Potenciál půdní vody, retenční čára  
 
7 - Voda v půdě - měření vlhkosti  
 
8 - Proudění vody v pórovitém prostředí  
 
9 - Matematický popis proudění  
 
10 - Elementární procesy  
 
11&12 - Klasifikace půd
 
13 - Opakování (obsahuje přehled otázek k 1. části zkoušky)
 

Cvičení:

Podmínky získání zápočtu a bezpečnost práce  
 
 
Laboratorní úloha č. 1
 
Návod na cvičení č. 1
 
Laboratoře 1 - graf čáry zrnitosti  
 
Laboratoře 1 - trojúhelníkový diagram zrnitosti  
 
Laboratoře 1 - trojúhelníkový diagram - excel
 
Laboratoře 1 - troúhelníkový diagram 2
 
Laboratoře 1- Kalibrace hustoměru Casagrande  
 
 
Laboratorní úloha č. 2
 
Návody ke cvičení 2 (aktualizace 7.10.19)  
 
Formulář měření retenční čáry  
 
Videonávod k měření retenční křivky (autor Dr. Devátý, výklad doc. Šanda)
 
Laboratorní úloha č. 3
 
Návody ke cvičení 3
 
 
Laboratorní úloha č. 4
 
Návody ke cvičení 4
 
 
Pomůcky
 
Klasifikace výsledků půdní chemie  
 
Doporučení pro psaní technické zprávy  
 
Vzor zprávy o půdních charakteristikách (aktualizace 30.11.2023)
 
Vzor zprávy pro zdigitalizovanou část laboratoře 4 - vlhkostní čidla (aktualizace 9.11.20)
 
Výřez pedologické mapy Jizerské hory  
Výřez pedologické mapy Berounka  
Výřez pedologické mapy Stropnice  
Výřez pedologické mapy Šumava  
Výřez pedologické mapy České Švýcarsko  
Výřez pedologické mapy Blanice  
Výřez pedologické mapy Nučice  
Výřez pedologické mapy Broumov
Výřez pedologické mapy Kokořínsko
 
Čára zrnitosti - laboratoře 1 (video ke stažení)  
 
 
 

Laboratorní cvičení (lab 4) digitálně (součást technické zprávy)

část 1 - měření vlhkosti digitálním čidlem v květináči a zpracování dat v MS Excel

část 2 - výtopa a drenáž v nádobě s pískem a zpracování dat v MS Excel (není aktuální)

 

Příklad ke zk. č 1 (bude vždy) - nasycené proudění v půdním bloku

Příklad ke zk. č 2 (bude jedna z níže uvedených možností):

- stanovení směrů proudění a potenciálů půdní vody (A-tenzometry)

- B-bilance vody v půdním profilu, C-infiltrace vody do půdy   |   výpočtové příklady-excel

 

Výpočtové cvičení (lab 6) digitálně (doc. Sněhota):

Cvičení 6 - výpočet příkladů (na Sharepointu pro studenty aktuálního ročníku)